Τρίτη 18 Φεβρουαρίου 2014

Νέα αναβολή για τη Σιδηροδρομική Εγνατία λόγω έλλειψης πόρων

Στα χαρτιά παραμένει εδώ και περισσότερο από μία δεκαετία ένα από τα μεγαλύτερα σχεδιαζόμενα σιδηροδρομικά έργα της Ελλάδας, αν και σύμφωνα με τις τότε εξαγγελίες φέτος θα έπρεπε να είναι έτοιμο.
Πρόκειται για το δυτικό σιδηροδρομικό άξονα ή αλλιώς σιδηροδρομική Εγνατία, όπως συνηθίζεται να ονομάζεται, που θα ενώνει την Κεντρική Μακεδονία, την Hπειρο, τη Δυτική Ελλάδα και τη Δυτική Πελοπόννησο, ξεκινώντας από την Κοζάνη με ενδιάμεσους σταθμούς μέχρι την Καλαμάτα.
Το έργο εντάχθηκε στα διευρωπαϊκά δίκτυα και οι μελέτες της πρώτης φάσης, συνολικού κόστους 21 εκατ. ευρώ, είχαν προκηρυχθεί το Νοέμβριο του 2003. Ο προβλεπόμενος προϋπολογισμός ήταν 2,7 δισ. ευρώ και η περίοδος κατασκευής από το 2006 μέχρι το 2014.
Oπως πολλά σχέδια έργων στη χώρα μας, έμεινε στο επίπεδο μελετών.

Το ζήτημα επανήλθε στην επικαιρότητα πριν λίγες ημέρες από  τρεις βουλευτές της ΔΗΜΑΡ, Νίκη Φούντα,  Μαρία Γιαννακάκη και  Γιώργος Κυρίτσης, με ερώτησή τους προς τους συναρμόδιους υπουργούς.
Oπως αναφέρουν, πρόσφατα η ολομέλεια του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου άναψε το πράσινο φως σε έργα σιδηροδρομικών υποδομών, εξασφαλίζοντας και την απαραίτητη χρηματοδότηση μέσω του νέου ΕΣΠΑ για ολοκληρωμένες προτάσεις των κρατών-μελών. Οι βουλευτές ρωτούν αν η σιδηροδρομική Εγνατία αποτελεί έργο προτεραιότητας για την κυβέρνηση στη νέα προγραμματική περίοδο, ενώ ζητείται και η κινητοποίηση της περιφέρειας Θεσσαλίας.

Η σιδηροδρομική Εγνατία αναλύεται στα εξής τμήματα:

1. Ηγουμενίτσα – Ιωάννινα – Καλαμπάκα, ολοκληρώνοντας τον οριζόντιο σιδηροδρομικό άξονα Ηγουμενίτσα – Βόλος.
2. Ηγουμενίτσα – Ιωάννινα – Αντίρριο/Ρίο – Καλαμάτα, που συνιστά τον κατακόρυφο σιδηροδρομικό άξονα της Δυτικής Ελλάδας.
3. Καλαμπάκα – Κοζάνη, που συνδέει τη Βόρεια με την Κεντρική Ελλάδα, ολοκληρώνοντας το σιδηροδρομικό διευρωπαϊκό δίκτυο στο ελληνικό έδαφος.

Το έργο αφορά άμεσα τους 1,5 εκατομμύριο κατοίκους των περιοχών από τις οποίες διέρχεται. Επιπλέον με το δυτικό σιδηροδρομικό άξονα διασυνδέεται το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο με το ιταλικό και μέσω αυτού με το υπόλοιπο της Ευρώπης.

Ταυτόχρονα ολοκληρώνεται και ο οριζόντιος σιδηροδρομικός άξονας Ηγουμενίτσας – Βόλου, που σε συνδυασμό με σιδηροδρομικά φέρι μπόουτ στις διαδρομές Μπρίντιζι – Ηγουμενίτσας, Βόλου – Λαττάκειας (Συρία), Βόλου – Χάιφας (Ισραήλ) και Βόλου – Σμύρνης (Τουρκία) αναβαθμίζει το ρόλο της Ελλάδας ως κύριου διαμετακομιστικού κόμβου στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.
Πάντως σύμφωνα με δημοσίευμα του «Βήματος» τα σχεδιαζόμενα εδώ και 100 χρόνια έργα της Σιδηροδρομικής Εγνατίας και του Δυτικού Αξονα,  παίρνουν νέα αναβολή καθώς ο προϋπολογισμός των συγκοινωνιακών έργων στο Σύμφωνο Εταιρικής Ευθύνης (ΣΕΣ), δηλαδή στο «νέο ΕΣΠΑ», δεν επαρκεί για την κάλυψη όλων των έργων του ΟΣΕ.

Οπως πληροφορείται «Το Βήμα», τίθενται εκτός προγράμματος ελλείψει πόρων τα προτεινόμενα έργα από τον ΟΣΕ Καλαμπάκα - Κοζάνη (742 εκατ. ευρώ), Καλαμπάκα - Ιωάννινα - Ηγουμενίτσα (1,743 δισ. ευρώ), Φλώρινα - Κρυσταλλοπηγή - Kapshtice (397 εκατ. ευρώ), ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση της γραμμής Πλατύ - Εδεσσα - Φλώρινα, Μεσονήσι - Καύκασος και Αμύνταιο - Κοζάνη (219 εκατ. ευρώ). Μάλιστα, «κόπηκε» και η πρόταση εγκατάστασης ηλεκτροκίνησης στη γραμμή Θεσσαλονίκη - Αλεξανδρούπολη, εκτιμώμενου προϋπολογισμού περίπου 200 εκατ. ευρώ.


o χρόνος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου