Τρίτη 17 Ιουνίου 2014

Ημερίδα σήμερα Τρίτη στην Κοζάνη με θέμα: «Όψεις Τοπικής Ιστορίας»

Εκπαιδευτική ημερίδα σήμερα Τρίτη 17η Ιουνίου 2014, ώρες 09:30΄ έως 13.30΄, στην αίθουσα συνεδριάσεων του παλαιού Νομαρχιακού Συμβουλίου Κοζάνης (ημιώροφος), οργανωμένη από τον Σχολικό Σύμβουλο 5ης ΕΠ ΠΕ Κοζάνης Ιωάννη Παπαδέλη με τίτλο Όψεις Τοπικής Ιστορίας.

09:15-09:45. Χαιρετισμοί
09:45-10:15. Η τοπική Ιστορία ως μάθημα και ως επιστήμη. Ελένη Μαρούδη
Η παρούσα ανακοίνωση αποσαφηνίζει την έννοια της τοπικής Ιστορίας εντάσσοντάς τη στο γενικότερο πλαίσιο της γενικής Ιστορίας. Διδασκαλία και τρόποι της από τους διάφορους τοπικούς φορείς, επίσης αναλύονται. Παράλληλα, με οδηγό πρόσφατη μελέτη για την Ιστορία της Βάντσας, αναλύεται η μέθοδος έρευνας των Ιστορικών και η χρησιμότητά της.
Απόφοιτος του τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας του ΔΠΘ και μετεκπαιδευθείσα στις «Σπουδές ΝΑ Ευρώπης» στο τμήμα Διεθνών Σπουδών της Νομικής Σχολής του ιδίου Πανεπιστημίου. Διατέλεσε εκπαιδεύτρια στα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης ΠΕ Κοζάνης με αντικείμενο την Τοπική Ιστορία -Λαογραφία και διαχειρίζεται το ιστολόγιοhttp://lenamaroudi.pblogs.gr

10:15-10:45. Μια πρόταση για τη διδασκαλία της Τοπικής Ιστορίας στο Δημοτικό Σχολείο. Η ιστορία του 5ου Δημοτικού Σχολείου Κοζάνης και ο δωρητής Γεώργιος Τιόλης. Ηλίας Κωνσταντίνου Γάγαλης
Γεννήθηκε στην Κοζάνη και κατάγεται από τον Άγιο Γεώργιο Γρεβενών. Φοίτησε στο 1° Λύκειο Κοζάνης κι αποφοίτησε από την Παιδαγωγική Ακαδημία Φλωρίνης. Υπηρέτησε ως έφεδρος ανθυπολοχαγός στις τάξεις του ελληνικού στρατού. Είναι παντρεμένος με τη Δήμητρα Ζήκου, οικονομολόγο , έχει δυο παιδιά το Χρήστο και τη Ροδόπη και διαμένει στην Κοζάνη.
Εργάστηκε ως δάσκαλος στο Πολυκάστανο και το Παλαιόκαστρο Βοΐου, στο Βαθύλακκο, στον Κρόκο και το Βατερό Κοζάνης. Από το 2007 ασκεί καθήκοντα Διευθυντή στο 5° Δημοτικό Σχολείο Κοζάνης. Το 1999 αποφοίτησε από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Φλώρινας. Παρακολούθησε το πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών του ίδιου Τμήματος και αποφοίτησε απ' αυτό το Δεκέμβριο του 2007. Συνέγραψε το 2009 το βιβλίο με τίτλο Η περιοχή Ηρακλεωτών Γρεβενών στις σελίδες των εφημερίδων της Κοζάνης 1914-1941. Ασχολείται με την τοπική ιστορία στην ευρύτερη περιοχή Κοζάνης-Γρεβενών και αρθρογραφεί στις εφημερίδες: "Χρονικά της Δυτικής Μακεδονίας" & "Ελιμεία" του Πολιτιστικού Συλλόγου Αγίου Γεωργίου Γρεβενών καθώς και στην ιστοσελίδα http://greveniotis.gr
10:45-11:15. Εχθρικά χρόνια: Οι μνήμες του πολέμου και ο πόλεμος της μνήμης. Αφήγηση ζωής του Αλέκου Σακαλή (Πετρόμπεη). Καλλιόπη Γρηγοριάδου
Η ανακοίνωση διαπραγματεύεται την μαρτυρία του Αλέκου Σακαλή (Πετρόμπεη). Μνήμη και εαυτός. Κατασκευή και ερμηνεία. Ιστορία και βιωμένη εμπειρία. Σπαράγματα του παρελθόντος που φτάνουν το σήμερα. Αφήγηση εμπειριών, δράσεων, θεσμών και ομάδων. Η ζωή στην Κατοχή, τον Εμφύλιο, την υπερορία. Όψεις της μνήμης και της λήθης σε ένα τραυματικό παρελθόν.
Ανθρωπολόγος-Ιστορικός Πανεπιστημίου Αιγαίου, μέλος πνευματικής κίνησης Σχολείο Του Λαού
11:30-12:00. Συμβολή στη μελέτη του θέματος των Βαλαάδων μέσα από το έργο του Μιχαήλ Καλινδέρη. Αλευράς Γεώργιος
Η έρευνα του Καλινδέρη, στηρίζεται σε ένα φάσμα αντικειμενικότητας και αμεροληψίας με επιστημονική τεκμηρίωση άγνωστων μέχρι τώρα στοιχείων, που συμβάλλουν καθοριστικά στη εμβάθυνση του ιστορικού γίγνεσθαι, καθώς και στις παγιωμένες απόψεις σχετικά με την ιστοριογραφία της περιοχής. Παρουσιάζεται με σαφήνεια μια γενική εικόνα για τους εξισλαμισμένους Βαλαάδες της Δυτικής Μακεδονίας κι αναλύεται ο τρόπος αντιμετώπισης του συγγραφέα μέσα από το πρίσμα της εποχής που μελετά καθώς και η σύγκριση της πηγής με τη βιβλιογραφία που ακολουθεί. Τέλος αναφέρονται τα συμπεράσματα της μελέτης του Καλινδέρη και οι παρατηρήσεις του ομιλητή πάνω στο θέμα. Κύριος στόχος της ανακοίνωσης είναι η χρήση μια πηγής ως μέσο για εξαγωγή ιστορικών συμπερασμάτων.
Γεννήθηκε το 1991 στην Κοζάνη. Απόφοιτος Φιλοσοφικής σχολής Ιωαννίνων, Τμήμα Ιστορίας. Εκεί εκπονεί μεταπτυχιακή εργασία για τους οικονομικούς μηχανισμούς και τις νοοτροπίες στον ελληνικό χώρο (15ος -19οςαι.). Είναι μέλος των πολιτιστικών συλλόγων Κόζιανη και Σκ'ρκα κι επίσης της καλαθοσφαιρικής ομάδας ΑΕΚ Κοζάνης
12:00-12:30. Ιστορία και ιστορήματα. Κώστας Παυλός
Με βάση αναγνώσματα, την έρευνα κι ενασχόληση με την τοπική Ιστορία επιχει¬ρεί ο γράφων να ερμηνεύσει τα κίνητρα των ετεροειδών ιστοριογράφων. Ανε¬λεύθεροι ή ελεύθεροι δεσμών, Ιστορικοί και μη, εθνικιστές κι αποδομητές, ο κα¬θένας γράφει απ' τη δική του σκοπιά και καταλήγει στα δικά του συμπεράσματα που τις περισσότερες φορές (σε συνδυασμό και με την πλημμελή έρευνα) παραθλάζουν άρδην την ιστορική πραγματικότητα. Ποιος είναι όμως ο ορθός τρόπος έρευνας και συγγραφής της Ιστορίας;
Ιστορικός, απόφοιτος του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής σχολής ΑΠΘ, ιδρυτικό μέλος της πνευματικής κίνησης Σχολείο Του Λαού. Αυτή την περίοδο κατατείνει στην απόκτηση μεταπτυχιακού τίτλου στη Βυζαντινή Ιστορία. Επιδίδεται στην έρευνα της τοπικής Ιστορίας της περιοχής, ρίχνει στην κυκλοφορία τις «Ψηφίδες Ιστορίας» και διαχειρίζεται το ιστολόγιο http://kopavlos.blogspot.gr
12:30-13:00. Τοπική ιστορία: οι θεωρίες των άλλων, η ενεστώσα πραγματικότητα και η πρα¬κτική εφαρμογή της. Θανάσης Καλλιανιώτης
Περιγράφονται οι θεωρίες, συνήθως μη ιστορικών, περί της μεθοδολογίας και των στόχων της τοπικής ιστορίας, οι οποίες ελλείψει έρευνας πεδίου κι ακαδη¬μαϊκής απόστασης διανθίζονται με όρους του συρμού όπως περιβάλλον, διαπολιτισμικότητα, ετερότητα κττ. Έπειτα αναλύεται η αναγκαία σχέση της τοπικής ιστορίας με την πραγματική ζωή, διάκονοι της οποίας υπήρξαν και συνεχίζουν ως σήμερα κατά κόρον οι διδάσκαλοι. Τέλος δίδεται παράδειγμα εφαρμογής της (τοπικής) Ιστορίας μέσα από την αφήγηση περί του οικισμού Κερασιά Κοζάνης, βλ. http://blogs.sch.gr/thankalΙ/?ρ=941 και http://blogs.sch.gr/thankall/?p=1045.
Ιστορικός, Δρ. Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας ΑΠΘ, ιδρυτικό μέλος της πνευ¬ματικής κίνησης Σχολείο Του Λαού
13:00-13:30. Μελέτες περίπτωσης, ανάπτυξη παραδειγμάτων, παρεμβάσεις, συζήτηση Εκπαιδευτικοί Σχολικών Μονάδων

1 σχόλιο:

  1. Προβληματιστήκαμε. Πώς θα τα εφαρμόσουμε αυτά στην τάξη, φορτωμένοι με τόσα άλλα θέματα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή