Δευτέρα 9 Φεβρουαρίου 2015

Στο Λαογραφικό Μουσείο Κοζάνης

του Θανάση Καλλιανιώτη

Στο παρόν σχέδιο διδασκαλίας εγγράφεται το σημερινό μάθημα. Μετά την εφαρμογή του στο πεδίο θα αναγραφούν εκτιμήσεις για την πορεία του.

Δημιουργός. Δρ. Θανάσης Καλλιανιώτης
Τίτλος. Στο Λαογραφικό Μουσείο Κοζάνης


Γνωστική περιοχή. Γλώσσα Β΄ Δημοτικού. 13η ενότητα Μες το Μουσείο.[1] Διαθεματική προέκταση στην Ιστορία και τη Γεωγραφία.
Διάρκεια. Δύο διδακτικές ώρες.[2]
Σχολείο και τάξη. 17ο ΔΣ Κοζάνης, τμήμα Β3, 09.02.2015
Οργάνωση Τάξης. Τέσσερις ομάδες, τεσσάρων μαθητών εκάστη, όπως δηλαδή ήδη υφίσταται.
Συμβατότητα με ΑΠΣ και ΔΕΠΠΣ. Το μάθημα αρύεται γνώμες από το Βιβλίο του Δασκάλου[3] όπως επίσης κι από το ΔΕΠΠΣ.[4] Ωστόσο φωτίζει έντονα την τοπική μεταβλητή, καθώς διαρθρώνεται γύρω από το Λαογραφικό Μουσείο Κοζάνης (στο εξής ΛΜΚ).[5] Παράλληλα δίνει μείζον βάρος στην παιγνιώδη προφορικότητα.
Πρότερες γνώσεις. Οι μαθητές έχουν μικρή επαφή με ευρήματα που φυλάσσονται στα σπίτια τους ή σε άλλους χώρους στο Α΄ τεύχος της Γλώσσας τους.[6] Προφανώς δε περισσότερες άτυπες γνώσεις από επισκέψεις τους σε Μουσεία της χώρας και μάλλον στο ΛΜΚ.
Πρότερες αναπαραστάσεις. Πιθανότατα συγχέουν η διάκριση των μουσείων μεταξύ τους, ιδιαίτερα το ειρημένο της Κοζάνης με την τριμερή διαστατική του έκθεση Αρχαιολογίας, Λαογραφίας και Φυσικής Ιστορίας.[7]

Στόχοι.
να τονιστεί προφορικά η διάκριση των μουσείων μεταξύ τους (για να φανεί η πολυσχιδής όψη του πολιτισμού και η σπουδαιότητα της μνήμης)
να αναγνωριστεί προσηκόντως, όσον αφορά στο ΛΜΚ, η προσωπικότητα του ιδρυτή του Κωνσταντίνου Σιαμπανόπουλου, Χρωμιώτη κι όχι Κοζανίτη (διαφορά που ενισχύει την υπαίθρια καταγωγή των γονέων ή παππούδων των μαθητών)
να φανεί η ανάγκη όσμωσης του γενικού με το ειδικό και αντιστρόφως (συγκρίσεις τοπικών μουσείων με άλλα)
το βάδην στον λειμώνα της λειτουργικότητας της Γλώσσας μέσα από τον αναφορικό λόγο, ιδιαίτερα τον περιγραφικό (σύντομα επεξηγηματικά κείμενα των ευρημάτων)
η διαισθητική αφή της δομής της γλώσσας (τοπικά επιρρήματα)
Διδακτικό υλικό. Βιβλίο Μαθητή. Τετράδιο Εργασιών.[8] Προσωπικό Λεξικό. Ψηφιακός προβολέας και φορητός υπολογιστής. Ιστοχώρος του ΛΜΚ. Το Εικονογραφημένο Λεξικό του μαθητή δυστυχώς δεν περιέχει τις λέξεις πατητήρι, πορσελάνη, μούστος, πετιμέζι»», τις οποίες προτρέπει το Βιβλίο του Μαθητή να αναζητηθούν,[9] οπότε θα χρησιμοποιηθεί μόνον για την λέξη μουσείο, αν είναι άγνωστη.[10]
Θεωρίες μάθησης.
Εποικοδομισμός: στην πρότερη άτυπη, κυρίως, γνώση θα προστεθεί και η τυπική.
Ανακαλυπτική μάθηση. Οι μαθητές θα πουν ή θα γράψουν μόνοι τους σύντομα επεξηγηματικά κείμενα.
Κοινωνικοπολιτισμικός παράγοντας. Δομή του μαθήματος επάνω στο Λαογραφικό Μουσείο της πόλης και τις εμπειρίες των μαθητών.

Δραστηριότητες υλοποίησης.
α) γνωστική προετοιμασία. θα ανιχνεύσουμε την υπάρχουσα γνώση των μαθητών για τα μουσεία μέσα από προφορικούς εννοιολογικούς «χάρτες», οι οποίοι θα σχεδιαστούν και ειπωθούν από τις ομάδες. Εδώ εμφιλοχωρεί η Ιστορία και η Γεωγραφία. Δύναται να χρησιμοποιηθεί κι ως στάδιο διαγνωστικής υφής.
β) διδασκαλία. θα προβάλουμε το ΛΜΚ[11] όπως επίσης κι εκτιθέμενο εκεί στρατιωτικό υδροδοχείο.[12] Κάθε ομάδα θα κληθεί να συζητήσει και να ανακοινώσει την περιγραφή τους στην ολομέλεια της τάξης. Συνδέουμε έτσι το ένα ορατό αυθεντικό με τα μερικά υποκειμενικά κείμενα. Επιπλέον στη φάση αυτή έχουμε τη δυνατότητα να παρεμβούμε στον εκ των προτέρων σχεδιασμό μας (διαμορφωτική αξιολόγηση). Αν προκύψουν άγνωστες λέξει, θα γραφούν στο προσωπικό λεξικό του κάθε μαθητή.[13]
γ) εμπέδωση. Εκτέλεση της 5ης άσκησης στο ΤΕ, η οποία χρειάζεται γραπτή περιγραφή. Επίσης της παιγνιώδους, αλλά προφορικής, 6ης αντίστοιχης. Εμβάλλουμε στις ασκήσεις και τοπικά επιρρήματα όπως το «εδώ».[14] Ως εργασία για το σπίτι θα δοθεί εδάφιο για την ορθοφωνία[15] και η ορισμένη ορθογραφία.[16]
δ) βασικά σημεία σχεδίου. Προσέχουμε τον χρόνο, ο οποίος θα μοιράζεται εξίσου στις ομάδες. Ακόμη ο «μάντης» της 6ης άσκησης να κληρωθεί σε κάθε ομάδα από τους ίδιους τους μαθητές. Τέλος τη διαχείριση της πληροφορίας,[17] ομαδική ή ατομική (τελική αξιολόγηση).
ε) μεταγνώση. Οι νέες γνώσεις θα διαπιστωθούν προφορικά. Επιπλέον θα ρωτηθούν οι μαθητές αν επιθυμούσαν να εκτελεστεί με άλλο τρόπο το μάθημα.
Εναλλακτικό σχέδιο. Επίσκεψη στο ΛΜΚ, αν υπάρχει δυνατότητα πληρωμής του εισιτηρίου από τους μαθητές, κι επιτόπια εφαρμογή (προφορικού μόνον) σχεδίου διδασκαλίας.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου