Παρασκευή 17 Απριλίου 2015

Ριζικές αλλαγές στην Παιδεία. Επιστρέφουν οι αιώνιοι. Όλες οι αλλαγές

Τα πάνω-κάτω σε όλους τους τομείς της εκπαίδευσης φέρνει το νομοσχέδιο «σκούπα» του υπουργείου Παιδείας. Σχεδόν τρεις μήνες μετά την ανάληψη των καθηκόντων της νέας κυβέρνησης, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας με ένα ιδιαίτερα ογκώδες νομοθέτημα που αγγίζει κάθε πτυχή της Παιδείας επιφέρει σαρωτικές αλλαγές σε ό,τι ξέραμε μέχρι σήμερα.

Οι σημαντικότερες αλλαγές που φέρνει το πολυνομοσχέδιο είναι:

• Η επιστροφή των «αιώνιων» φοιτητών στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ

• Η επαναφορά του πανεπιστημιακού ασύλου με αλλαγή στη νομική διατύπωση του τι αφορά το άσυλο

• Αλλαγές στον τρόπο ανάδειξης των μονοπρόσωπων οργάνων των ανώτατων ιδρυμάτων με εκχώρηση δικαιώματος ψηφοφορίας στο σύνολο των φοιτητών και όχι σε εκλέκτορες

• Καταργούνται τα Συμβούλια Διοίκησης στα ΑΕΙ και οι αρμοδιότητες πηγαίνουν στα συλλογικά όργανα.

• Για το θέμα των μετεγγραφών θα υπάρξει ρύθμιση στο πνεύμα της πρόσφατης απόφασης του ΣτΕ και βασικά κριτήρια σε όλες τις κατηγορίες θα είναι τα θέματα υγείας και τα οικονομικά κριτήρια.

• Κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων

• Καθιέρωση του βαθμού προαγωγής από τάξη σε τάξη στο 9,5

• Η αναπλήρωση των χαμένων ωρών θα γίνεται με περικοπές εκδρομών και περιπάτων

• Διαχωρισμός Πρότυπων - Πειραματικών σχολείων.

Ανώτατη Εκπαίδευση

Ριζικές αλλαγές στον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας της ανώτατης εκπαίδευσης φέρνει το νομοσχέδιο Μπαλτά. Με το πολυνομοσχέδιο καταργούνται ουσιαστικές διατάξεις του νόμου - πλαίσιου για τα ΑΕΙ, γνωστού και ως νόμου Διαμαντοπούλου, μεταξύ των οποίων τα Συμβούλια Ιδρύματος. Παράλληλα, αλλάζει ο τρόπος εκλογής των πρυτανικών Αρχών, καθώς δικαίωμα συμμετοχής θα έχουν όλοι οι φοιτητές, εκπρόσωποι των οποίων θα συμμετέχουν και στα συλλογικά όργανα. Επίσης, αναγνωρίζεται το ακαδημαϊκό άσυλο, όπου όμως διατηρούνται οι προβλέψεις του νόμου Διαμαντοπούλου για την άρση του και επανέρχονται στα μητρώα των πανεπιστημίων οι λεγόμενοι «αιώνιοι» φοιτητές.

Ερωτηθείς για την κατάληψη στο κτίριο του ΕΚΠΑ στα Προπύλαια, ο υπουργός Παιδείας υπογράμμισε ότι «η κατάληψη συνιστά παραβίαση ασύλου» και ξεκαθάρισε ότι στο νομοσχέδιο θα επανέλθει ο ορισμός της έννοιας του ασύλου που είχε παραληφθεί στο νόμο Διαμαντοπούλου και θα αναγνωρίζεται για την κατοχύρωση των ακαδημαϊκών ελευθεριών, την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών, την προστασία του δικαιώματος στη γνώση, τη μάθηση και την εργασία, έναντι οποιουδήποτε επιχειρεί να το καταλύσει.

Επανέρχονται οι «αιώνιοι» φοιτητές

Ξεκάθαρος εμφανίστηκε για το θέμα των «αιώνιων» φοιτητών ο κ. Μπαλτάς, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Μπορεί αύριο οποιοσδήποτε αιώνιος φοιτητής να γραφτεί στη σχολή του χωρίς κανένα πρόβλημα». Ο υπουργός χαρακτήρισε το θέμα «ψευδοπρόβλημα» και εξήγησε ότι λύνεται οριστικά, καθώς δίνεται η δυνατότητα σε κάποιον που έχει διαγραφεί ή έχει αργήσει να ολοκληρώσει τις σπουδές του, να επαναγραφεί και να συνεχίσει τη φοίτηση.

Νέα ρύθμιση για τις μετεγγραφές

Στο θέμα των μετεγγραφών, θα υπάρξει ρύθμιση στο πνεύμα πρόσφατης απόφασης του ΣτΕ. Όπως ανέφερε ο κ. Μπαλτάς, τα κριτήρια θα είναι αυστηρά και θα ισχύουν για όλες τις κατηγορίες (πολύτεκνοι κλπ) με βασικά κριτήρια την οικονομική και κοινωνική κατάσταση (πχ. θέματα υγείας). Ο υπουργός τόνισε ότι από εδώ και πέρα οι μετεγγραφές θα είναι ελάχιστες και ότι οι υποψήφιοι θα πρέπει να το λαμβάνουν υπ' όψιν όταν θα καλούνται να επιλέξουν σχολές συμπληρώνοντας το μηχανογραφικό τους.

Καταργούνται τα συμβούλια διοίκησης

Αναφορικά με το Συμβούλιο Ιδρύματος, όπως ανέφερε ο κ. Μπαλτάς καταργείται για λόγους «ορθότερης δημοκρατικής λειτουργίας» και οι αρμοδιότητές του θα ασκούνται πλέον από τη Σύγκλητο, το Πρυτανικό Συμβούλιο, τον Πρύτανη και τους Αντιπρυτάνεις. Στο ίδιο πνεύμα, ενισχύονται τα συλλογικά όργανα (Σύγκλητος, Κοσμητεία, Γενική Συνέλευση Τμήματος, Γενική Συνέλευση Τομέα), καθώς η λειτουργία τους πραγματοποιείται με τη συμμετοχή φοιτητών και εργαζομένων, ώστε να συμμετέχουν όλα τα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας στη λήψη αποφάσεων.

Οι φοιτητές θα ψηφίζουν τους πρυτάνεις

Όσον αφορά την εκλογή των μονοπρόσωπων οργάνων (Πρύτανης, Αντιπρυτάνεις, Κοσμήτορες, Πρόεδροι, Διευθυντές Τομέων), αυτή θα γίνεται από το σύνολο των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας -δηλαδή τα μέλη ΔΕΠ, τους φοιτητές και όλες τις κατηγορίες του ειδικού εκπαιδευτικού τεχνικού και διοικητικού προσωπικού.

Η καινοτομία του νομοσχεδίου αφορά στη βαρύτητα της συμμετοχής των φοιτητών στην εκλογική διαδικασία, χωρίς τη μεσολάβηση των φοιτητικών συλλόγων. Η ψηφοφορία, δηλαδή, θα είναι καθολική για το σύνολο των εγγεγραμμένων φοιτητών και η βαρύτητα της ψήφου τους θα αυξάνει αναλόγως με το ποσοστό συμμετοχής στις εκλογές, χωρίς όμως να υπερβαίνει το 70% (συντελεστής 0,7) επί του συνόλου των μελών ΔΕΠ, σημείωσε ο υπουργός Παιδείας. Ο κ. Μπαλτάς ανέφερε ότι θα υπάρξει διάστημα προσαρμογής ενός χρόνου για τις εκλογές πρυτάνεων και όσον αφορά στους νυν πρυτάνεις, η θητεία των οποίων δεν θα έχει λήξει, θα έχουν δικαίωμα συμμετοχής στις επόμενες εκλογές.

Μια άλλη αλλαγή που επιφέρει το πολυνομοσχέδιο αφορά στα εκλεκτορικά σώματα για την εκλογή, εξέλιξη ή μονιμοποίηση μελών ΔΕΠ. Τα 7μελή εκλεκτορικά σώματα των νόμων 4009/2011 και 4076/2012 διευρύνονται στη σύνθεσή τους σε 11μελή ή 15μελή ανάλογα με το μέγεθος του τμήματος και συγκροτούνται στη βάση της συγγένειας του γνωστικού αντικειμένου, των υπό κρίση μελών ΔΕΠ, με εκλέκτορες από τμήματα της ημεδαπής ή ομοταγή της αλλοδαπής.

Δευτεροβάθμια εκπαίδευση

Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, οι σημαντικότερες αλλαγές αφορούν στην κατάργηση της τράπεζας θεμάτων, την κατάργηση του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου για την αξιολόγηση, την κατάργηση εσωτερικών φροντιστηρίων στα ιδιωτικά σχολεία και τη ρύθμιση του εκπαιδευτικού περιεχομένου και του ωραρίου των φροντιστηρίων.

Ακόμη, στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της φτώχειας, το υπουργείο προσανατολίζεται στην εισαγωγή κάρτας, την οποία οι δικαιούχοι θα χρησιμοποιούν για την προμήθεια των γευμάτων τους από το κυλικείο. Διαχωρίζονται επίσης τα Πρότυπα απο τα Πειραματικά σχολεία, ενώ αλλάζει ο τρόπος επιλογής των διευθυντών των σχολικών μονάδων.

Τέλος η Τράπεζα Θεμάτων για τις εξετάσεις

Ειδικότερα, όπως ανακοίνωσε ο αναπληρωτής υπουργός Παιδείας, Τάσος Κουράκης, με το πολυνομοσχέδιο καταργείται η επιλογή θεμάτων των προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων των μαθητών των Γενικών Λυκείων και ΕΠΑΛ καθώς και των εξετάσεων εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση κατά 50% από την Τράπεζα Θεμάτων (τροπολογία στο νομοσχέδιο Υφυπουργού). Επίσης, αφαιρείται η λειτουργία της Τράπεζας Θεμάτων από τον Εθνικό Οργανισμό Εξετάσεων (Ε.Ο.Ε) και η αρμοδιότητα παραμένει εξ' ολοκλήρου στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) ως προαιρετικό, συμβουλευτικό εργαλείο για εκπαιδευτικούς και μαθητές.

«Ταφόπλακα» στην αξιολόγηση

Ακόμη, καταργείται το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων. Όπως ανέφερε ο κ. Κουράκης, είναι απαραίτητη η εγκαθίδρυση ενός συστήματος αποτίμησης του εκπαιδευτικού και παιδαγωγικού έργου, με δημοκρατικό και συλλογικό τρόπο, ως μια συμμετοχική και δημοκρατική μεθοδολογία διάγνωσης προβλημάτων, αναζήτησης λύσεων και επεξεργασίας προτάσεων και μέτρων για την βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης. Ωστόσο, το υπουργείο θα προχωρήσει στην επεξεργασία του πλαισίου αυτού με επόμενο νομοθέτημα.

Παρέμβαση για τα φροντιστήρια

Όσον αφορά στα φροντιστήρια, κέντρα ξένων γλωσσών και ιδιωτικά σχολεία, ρυθμίζονται ζητήματα εκπαιδευτικού περιεχομένου και ωραρίου, καθώς επανέρχονται υπό την εποπτεία του υπουργείου Παιδείας από το υπουργείο Εργασίας, στο οποίο υπάγονταν μέχρι πρότινος. Έτσι καθορίζονται το ωράριο, οι αργίες και ο έλεγχος των αναλυτικών προγραμμάτων των φροντιστηρίων και των κέντρων ξένων γλωσσών, ενώ καταργούνται τα εσωτερικά φροντιστήρια σε ιδιωτικά σχολεία. Παράλληλα δίνεται η δυνατότητα στα αντίστοιχα όργανα εκπαιδευτικών και ιδιοκτητών ιδιωτικών σχολείων να προχωρούν σε υπογραφή συλλογικών συμβάσεων με καλύτερους όρους εργασίας (μισθολογικούς, θεσμικούς), κατά τα ισχύοντα.

Καταργείται η σύζευξη Πειραματικών και Πρότυπων σχολείων

Ο κ. Κουράκης ανέφερε επίσης ότι καταργείται η σύζευξη Πειραματικού και Πρότυπου σχολείου και έτσι θα διαχωριστούν τα Πειραματικά από τα Πρότυπα σχολεία. Τα περισσότερα από αυτά τα «υβριδικά», όπως είπε, σχολεία θα μετατραπούν σε Πειραματικά. Θα οριστεί μόνο ένας περιορισμένος αριθμός από αυτά ως Πρότυπα σχολεία, για ιστορικούς λόγους. Στα Πειραματικά σχολεία οι μαθητές ή οι μαθήτριες θα επιλέγονται με κλήρωση στην τάξη εισόδου. Στα Πρότυπα, τα κριτήρια και η διαδικασία επιλογής στην τάξη εισόδου θα ορίζεται με απόφαση της ΔΕΠΠΣ (Διοικούσα Επιτροπή των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων) μετά από εισήγηση των συλλόγων διδασκόντων και των ΕΠΕΣ (Επιστημονικό Εποπτικό Συμβούλιο) των Πρότυπων γυμνασίων.

Για την επιλογή διευθυντών λόγο θα έχει και ο σύλλογος διδασκόντων

Επίσης, με σχετική τροπολογία ορίζεται ο τρόπος επιλογής διευθυντών σχολικών μονάδων και διευθυντών εκπαίδευσης. Με το νέο πλαίσιο καταργείται η συνέντευξη, ενώ η διαδικασία επιλογής διευθυντών σχολικών μονάδων θα προηγείται εκείνης των διευθυντών εκπαίδευσης, καθώς θα ψηφίζονται από τους νεοεκλεγέντες διευθυντές σχολικών μονάδων. Πιο συγκεκριμένα, για τους υποψήφιους Διευθυντές σχολικών μονάδων, απαραίτητες προϋποθέσεις προκειμένου οι εκπαιδευτικοί να θέσουν υποψηφιότητα, είναι η 8ετής διδακτική προϋπηρεσία και η πιστοποιημένη γνώση Τεχνολογίας, Πληροφοριών και Επικοινωνίας (ΤΠΕ), επιπέδου 1. Ως επιπλέον μοριοδοτούμενα προσόντα των υποψηφίων θεωρούνται η διοικητική εμπειρία, η διδακτική εμπειρία, η παιδαγωγική συγκρότηση και κατάρτιση τους (67% επί της συνολικής μοριοδότησης) και η γνώμη του συλλόγου διδασκόντων του σχολείου, στο οποίο επιθυμούν να υποβάλλουν υποψηφιότητα (33% επί της συνολικής μοριοδότησης). Κάθε υποψήφιος/α μπορεί να υποβάλλει υποψηφιότητα σε δυο το πολύ σχολικές μονάδες, εφόσον έχει υπηρετήσει σε αυτές την τελευταία πενταετία.

Για τους Διευθυντές εκπαίδευσης, απαραίτητες προϋποθέσεις προκειμένου οι εκπαιδευτικοί να θέσουν υποψηφιότητα είναι η 10ετής διδακτική προϋπηρεσία και η πιστοποιημένη γνώση Τεχνολογίας, Πληροφοριών και Επικοινωνίας (ΤΠΕ), επιπέδου 1. Ως επιπλέον μοριοδοτούμενα προσόντα των υποψηφίων θεωρούνται η διοικητική εμπειρία, η διδακτική εμπειρία, η παιδαγωγική συγκρότηση και κατάρτιση τους (67% επί της συνολικής μοριοδότησης) και η γνώμη των Διευθυντών Σχολικών Μονάδων της Περιφέρειας, στην οποία επιθυμούν να υποβάλλουν υποψηφιότητα (33% επί της συνολικής μοριοδότησης). Κάθε υποψήφιος μπορεί να υποβάλλει υποψηφιότητα σε δυο το πολύ Διευθύνσεις Εκπαίδευσης.

Σε ότι αφορά τους σχολικούς συμβούλους, το υπουργείο θα προβεί σε σχετική ρύθμιση στο μέλλον.

Επανέρχονται οι ειδικότητες της τεχνικής εκπαίδευσης

Εξάλλου, το υπουργείο θα προβεί σε ανασύσταση των τομέων και ειδικοτήτων της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης που είχαν καταργηθεί με τους μνημονιακούς νόμους, με σχετική τροπολογία. Έτσι, εξασφαλίζεται η λειτουργία των ειδικοτήτων σε συγκεκριμένα ΕΠΑΛ, ώστε να αξιοποιηθεί πλήρως η υπάρχουσα υποδομή καλύπτοντας τις μορφωτικές ανάγκες των μαθητών. Ακόμη, ορίζονται οι ομάδες προσανατολισμού, τα μαθήματα και το ωρολόγιο πρόγραμμα που θα ισχύσει στην Α΄ τάξη το σχολικό έτος 2015 -2016 για τους τομείς και ειδικότητες που ανασυσταίνονται. Παράλληλα, το εκπαιδευτικό προσωπικό που βρισκόταν σε καθεστώς διαθεσιμότητας - απόλυσης και επιστρέφει στις θέσεις που κατείχε στα σχολεία, προβλέπεται να αξιοποιηθεί στο έπακρο, για να καλυφθούν οι μεγάλες ανάγκες της παροχής εκπαιδευτικού έργου. Μετά την επανασύσταση των οργανικών θέσεων από το υπ. Διοικητικής Μεταρρύθμισης, ρυθμίζονται θέματα των εκπαιδευτικών που επιστρέφουν στα ΕΠΑΛ σε οργανικές θέσεις εξασφαλίζοντας και όλα τα δικαιώματα που είχαν πριν τεθούν σε διαθεσιμότητα, ενώ τα ίδια δικαιώματα εξασφαλίζονται σε εκπαιδευτικούς από ΕΠΑΛ που καταργήθηκαν.

Με περικοπές περιπάτων η αναπλήρωση των χαμένων ωρών

Σε περίπτωση απώλειας διδακτικών ωρών, η αναπλήρωσή τους εξασφαλίζεται είτε με περικοπή περιπάτων και εκδρομών, είτε με περιορισμό των εργάσιμων ημερών των πολυήμερων εκδρομών, είτε με αξιοποίηση των σχολικών εορτών, ούτως ώστε να πραγματοποιούνται και οι εορτές και τα μαθήματα.




Real.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου