Πέμπτη 4 Μαΐου 2017

Προχωράει η ανάπλαση της περιοχής του Σιδηροδρομικού Σταθμού Κοζάνης

ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΠΡΟΓΡΑΜMΑΤΙΚΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ ΔΗΜΟΥ – ΟΣΕ ΜΕ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ ΤΗΣ ΕΠΕΝΔΥΣΗΣ

– Τι περιλαμβάνει το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης του Δήμου Κοζάνης 



Σάρκα και οστά θα πάρει σιγά – σιγά το σχέδιο Στρατηγικής Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΕΣΣΒΑΑ) του Δήμου Κοζάνης , με στόχο την ανάπλαση της περιοχής του Σιδηροδρομικού Σταθμού. Στο δημοτικό συμβούλιο Κοζάνης εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία η προγραμματική σύμβαση μεταξύ Δήμου και ΟΣΕ- ΓΑΙΟΣΕ, για την παραχώρηση στο Δήμο Κοζάνης της έκτασης για 99 χρόνια, ενώ επίσης ανατέθηκε και στην ΑΝΚΟ η εκπόνηση των μελετών για την βιώσιμη αστική ανάπλαση, ύψους 112.000 ευρώ.

Να σημειωθεί πως αν και η δημοτική αρχή κάνει λόγο για ιστορική συμφωνία, η εν λόγω πρόταση συναντάει αντιδράσεις από την αντιπολίτευση, μιας και διαφωνεί με τον σχεδιασμό της επένδυσης , αλλά και για το ύψος των χρημάτων που θα δοθούν.


Ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Κώστας Δεσποτίδης, σε δηλώσεις του χαρακτήρισε τη συνεδρίαση ως σημαντική , ιστορική μάλιστα,, αφού το δημοτικό συμβούλιο αποφασίζει να δεχθεί τους όρους και τις προϋποθέσεις της παραχώρησης της έκτασης του ΟΣΕ, ώστε να προχωρήσει  στη διαμόρφωση και την ανάπλασή του μέσα στο πλαίσιο του Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπλασης. «Πρόκειται για πολύ μεγάλο έργο και είναι πολύ σημαντικό για την πόλη ότι επί της ουσίας προσαρτάται για 100 χρόνια μια μεγάλη έκταση, ένας χώρος κανενός που χώριζε την πόλη στα δύο, ένας χώρος που ήταν στις επιδιώξεις της κάθε δημοτικής αρχής, να το προσεταιριστεί. Εμείς πετύχαμε ατό που προσπαθούσε ο δήμος, να πάρει την έκταση».

Όπως προσέθεσε ο ίδιος, ο δήμος είναι υποχρεωμένος με ένα καθαρά συμβολικό τίμημα να καταβάλει για να μπορέσει να προχωρήσει στον σχεδιασμό. Αυτό γίνεται με βάση τη νομοθεσία, προσέθεσε ο αντιδήμαρχος, λέγοντας πως βάση νομοθεσίας η παραχώρηση γίνεται με αντάλλαγμα. Όπως ξεκαθάρισε ο κ. Δεσποτίδης, ο εν λόγω χώρος αποτελεί περιουσία του ΟΣΕ και της ΓΑΙΟΣΕ, και θα μπορούσε η έκταση να τεμαχιστεί και να οικοπεδοποιηθεί. Αυτό αποτράπηκε, σημείωσε ο κ Δεσποτίδης, λέγοντας πως αν ο δήμος δεν κινούνταν γρήγορα η έκταση θα μπορούσε να είχε καταλήξει στο ΤΑΙΠΕΔ ή ιδιώτη.

Ακόμη, σε ό,τι αφορά τα έτη της παραχώρησης, ο κ. Δεσποτίδης είπε πως τα 100 χρόνια σημαίνει ουσιαστικά οριστική παραχώρηση στο δήμο. Θα προσφέρουμε μια καλύτερη ποιότητα στους πολίτες, και με το γενικό πολεοδομικό και με το ΣΒΑΚ, επικείμενοι σχεδιασμοί για την αξιοποίηση του χώρου.

Στη συνέχεια, ακολουθεί ανάλογη διαδικασία και από τα ΔΣ του ΟΣΕ – ΓΑΙΟΣΕ ενώ η προγραμματική σύμβαση θα περάσει από το Ελεγκτικό συνέδριο, και στα δύο συναρμόδια υπουργεία Οικονομίας και Μεταφορών, για να παραχωρηθεί η έκταση. Επί της ουσίας, ο σχεδιασμός ξεκίνησε , ενώ θα πρέπει να γίνει η πολεοδόμηση του χώρου , η τροποποίηση του ρυμοτομικού στην κατεύθυνση που ο δήμος επιθυμεί.

Να σημειωθεί πως η ΓΑΙΟΣΕ ήδη έχει αποδεχθεί τον σχεδιασμό του δήμου, που περιλαμβάνει βιοκλιματικό πάρκο, εγκατάσταση στεγασμένης λαϊκής αγοράς , δομές πρόνοιας και πολιτισμού

Δήμαρχος: «Όποιος δεν το στηρίξει θα απολογηθεί στους πολίτες»

Από την πλευρά του ο δήμαρχος Κοζάνης Λευτέρης Ιωαννίδης τόνισε πως με αυτή τη συμφωνία παραχωρείται η έκταση για 99 χρόνια στο δήμο Κοζάνης , με συμβολικό τίμημα. «Ένα αίτημα δεκαετιών για τον δήμο Κοζάνης και τους κατοίκους του γίνεται πραγματικότητα , αυτό είναι σημαντικό. Η έκταση θα ενταχθεί στα σχέδια αναπλάσεων , προκειμένου να αναδειχθεί μαζικά και να αναδειχθεί ένας χώρος βιοκλιματικού πάρκου, ένας χώρος πολιτισμού «, τόνισε ο δήμαρχος. Κληθείς να σχολιάσει τις αντιδράσεις της αντιπολίτευσης, ο δήμαρχος σημείωσε πως η ψήφος υπέρ ή κατά του έργου έχει ιστορική σημασία και όποιος δεν το στηρίξει θα απολογηθεί στους πολίτες και θα μείνει στην ιστορία. Επίσης, έκανε λόγο για αίτημα όλων των πολιτών που πρέπει να ικανοποιηθεί. Επίσης, ο ίδιος σημείωσε ότι πρόκειται ίσως για την τελευταία ευκαιρία αξιοποίησης αυτών των εκτάσεων , ενώ είπε ακόμη ότι με βάση το νόμο η ΓΑΙΟΣΕ έχει τη δυνατότητα να κάνει ό,τι θέλει με την έκταση. «Διασφαλίζουμε ότι η έκταση θα αξιοποιηθεί για κοινωφελές σκοπό προς όφελος της κοινωνίας», σημείωσε χαρακτηριστικά.


Αντιδράσεις αντιπολίτευσης

Για λάθος πορεία, σχέδιο χωρίς τεκμηρίωση και οικονομικό βάρος για το δήμο Κοζάνης, που θα προκύψει από τη συμφωνία, κατηγορεί ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης του Δήμου Κοζάνης τη δημοτική αρχή. Όπως λέει χαρακτηριστικά  Λάζαρος Μαλούτας: «Το προσύμφωνο συνεργασίας πέρασε από το ΔΣ τον Ιούλιο του 2016 μόνο με τους ψήφους της παράταξης της δημοτικής αρχής . Συνεχίζεται η λάθος πορεία σε ό,τι αφορά το σχέδιο βιώσιμης αστικής ανάπλασης και αυτό γιατί η συγκεκριμένη παρέμβαση στο χώρο του ΟΣΕ είναι εντελώς ατεκμηρίωτη . Πάμε να κάνουμε μια επένδυση – επέμβαση δημιουργώντας ένα χώρο πρασίνου 90.000 στρεμμάτων . Πάμε να κάνουμε ένα εμπορικό κέντρο και ένα στεγασμένο χώρο λαϊκής, ένα ευρύτερο κέντρο παραγωγικό και εμπορικό στην περιοχή , όταν η αγορά στενάζει. Για να κάνουμε το σχέδιο χρειαζόμαστε 16.5 εκ. ευρώ δάνεια, όταν ο δήμος έχει από καταβολής του δάνεια 10 εκ. ευρώ».

Ο κ. Μαλούτας, μάλιστα,  μίλησε για έναν υπερχρεωμένο δήμο, λέγοντας ότι αυτά τα χρήματα θα τα πληρώσουν οι πολίτες του δήμου, οι επαγγελματίες της λαϊκής αγοράς. Σε αυτά τα χρήματα, σημειώνει, δεν υπολογίζονται τα χρήματα που θα δώσει ο δήμος για την αγορά του οικοπέδου που θα στεγάσει τον εμπορευματικό σταθμό στα Κοίλα. «Ο χώρος του ΟΣΕ πρέπει να δοθεί σε χρήση, όμως η επένδυση που πάει να γίνει είναι εντελώς αντιπαραγωγική και χωρίς καμία τεκμηρίωση για τη βιωσιμότητα και την ανταποδοτικότητα των έργων που θα γίνουν εκεί», κατέληξε.


Τι περιλαμβάνει το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης του Δήμου Κοζάνης 

Το ΕΣΣΒΑΑ του Δήμου Κοζάνης, συνολκής έκτασης 450.000 τ.μ. περικλείεται από τις πλατείες Νίκης (κεντρική) και 28ης Οκτωβρίου και τις οδούς Τσιμινάκη – Ολύμπου – Θεσσαλονίκης – Τριών Δένδρων  – Κασομούλη – Γερμανού Καραβαγγέλη – 3ης Σεπτεμβρίου – Μακρυγιάννη – Εμ.Μπενάκη – Κακριδή Ι. – Πρωταγόρα – Καρέλη Ζ. – Κρόκου – Α.Φακίνου – Κυκλάδων – Αριστοτέλους – 11ης Οκτωβρίου – Βενιζέλου – Αρχελάου – Ολύμπου – Ερμού – Βενιζέλου – Πλατεία 28ης Οκτωβρίου.


Σημαντικό τμήμα του ΕΣΣΒΑΑ του Δήμου Κοζάνης αποτελούν η περιοχή του Σιδηροδρομικού Σταθμού, η αξιοποίηση της οποίας είναι βασική προτεραιότητα του Δήμου Κοζάνης και η αξιοποίηση του οικοδομικού τετραγώνου 262 ως εμπορικού κέντρου.

Ειδικότερα στην περιοχή παρέμβασης προβλέπεται η υλοποίηση των παρακάτω έργων:

1)            Αναζωογόνηση τμήματος του Εμπορικού Κέντρου της πόλης, που περιλαμβάνει την πλατεία 28ης Οκτωβρίου, το Ο.Τ. 262 και τις οδούς Ερμού, Κοντορούση, Λιούφη και Αθηνάς, με παρεμβάσεις σε υποδομές και το αστικό περιβάλλον, ώστε να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις ένταξης των επιχειρήσεων σε προγράμματα προώθησης των δραστηριοτήτων τους.

2)            Ανάπλαση της περιοχής της πλατείας Λασσάνη, με στόχους την περαιτέρω προβολή και αξιοποίηση του ομώνυμου αρχοντικού (δημοτική Χαρτοθήκη), την αύξηση του πρασίνου (πάρκο), πεζοδρομήσεις και την αναμόρφωση των όψεων των παρακείμενων εμπορικών καταστημάτων.

3)            Δημιουργία Παιδικής Χαράς στο Ο.Τ. 351Α στα βορειοανατολικά και σε συνέχεια με την πλατεία Λασσάνη.

4)            Αξιοποίηση της περιοχής του ΟΣΕ όπου, με τη διαδικασία της πολεοδόμησης, θα προβλεφθούν κατάλληλες χρήσεις ώστε να υποδεχθούν:

4.1. Το κτίριο του Σταθμού καθώς και χώρο για τις λειτουργικές ανάγκες του επιβατικού σιδηροδρομικού σταθμού.

4.2. Βιοκλιματικό πάρκο με εκτενείς χώρους πρασίνου – πάρκο αναψυχής και περιβαλλοντικής αγωγής, ήπιες παρεμβάσεις πολιτισμού, αθλητισμού και αναψυχής.

4.3. Διαμόρφωση στεγασμένης λαϊκής αγοράς και κλειστών υποστηρικτικών εγκαταστάσεων της.

5)            Διαμόρφωση της οδού Ολύμπου, από την πλατεία Λασσάνη μέχρι το χώρο του Σιδηροδρομικού Σταθμού, στην κατεύθυνση της περιβαλλοντικής αναβάθμισης και τόνωσης της εμπορικότητας.

6)            Διαμόρφωση της οδού Αριστοτέλους και των κοινόχρηστων χώρων που υπάρχουν γύρω από αυτήν (Ο.Τ. 377Α – Κ.Χ. – πράσινο), από το χώρο του Σιδηροδρομικού Σταθμού μέχρι την διασταύρωση με την οδό 11ης Οκτωβρίου, με ανάπτυξη διαδρομών πρασίνου, κίνησης πεζών και ποδηλάτων. Στη συγκεκριμένη οδό σήμερα γίνεται η εβδομαδιαία κεντρική λαϊκή αγορά της Κοζάνης, δραστηριότητα που μεταφέρεται στο χώρο του ΟΣΕ.

7)            Διαμόρφωση τμήματος της οδού 11ης Οκτωβρίου, από τη διασταύρωση με την οδό Αριστοτέλους μέχρι και τη διασταύρωση με τις οδούς Αρχελάου και Αριστοφάνους.

8)            Διαμόρφωση τμήματος της οδού Βενιζέλου, από τη διασταύρωση με την οδό Σαρανταπόρου μέχρι την αρχή της οδού 11ης Οκτωβρίου.

9)            Διαμόρφωση της οδού Αρχελάου, από τη διασταύρωση με τις οδούς Αριστοφάνους και της 11ης Οκτωβρίου μέχρι την πλατεία Λασσάνη.


Τι προβλέπει η σύμβαση του Δήμου με τον ΟΣΕ

Το σχέδιο περιλαμβάνει τη δημιουργία ελεύθερου χώρου αστικού πρασίνου, χρήσεις εξυπηρέτησης τουρισμού και πολιτισμού, με ανάπτυξη ιδίως σύνθετων «νησίδων λειτουργιών» όπως: Στεγασμένη Δημοτική Λαϊκή Αγορά, χώρους στάθμευσης, δομές πρόνοιας, χώρους Πολιτισμού, καθώς και μικρής κλίμακας υποστηρικτικές εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης και αναψυχής με ανάλογη τροποποίηση του εγκεκριμένου Σχεδίου της πόλης της Κοζάνης.

Στη σύμβαση προβλέπεται:

−             Η τροποποίηση του εγκεκριμένου σχεδίου τη πόλης της Κοζάνης, που αφορά στο σύνολο της περιοχής παρέμβασης  και περιλαμβάνει όλη την έκταση (με εξαιρέσεις που εξειδικεύονται) του Σιδηροδρομικού Σταθμού της Ο.Σ.Ε. Α.Ε. με χρήσεις που θα εξειδικευθούν με συμφωνία μεταξύ ΓΑΙΑΟΣΕ  Α.Ε. και Δήμου Κοζάνης. Συνολικά οι εκτάσεις αυτές θα αποκτήσουν, ως βασική χρήση, τα χαρακτηριστικά ενός Βιοκλιματικού Πάρκου.

−             Η διαμόρφωση χώρων με χρήσεις πρόνοιας (ΚΔΑΠ/ΜΕΑ, ΚΔΑΠ και Παιδικός Σταθμός), πολιτισμού, τουρισμού, αθλητισμού, πρασίνου και αναψυχής.

−             Η χωροθέτηση λειτουργιών στεγασμένης Δημοτικής λαϊκής αγοράς, καθώς και υποστηρικτικών εγκαταστάσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος μικρής κλίμακας, σε περιβάλλον πρασίνου και αναψυχής.

−             Η διαμόρφωση χώρων στάθμευσης για την εξυπηρέτηση του συνόλου της περιοχής.

−             Η αξιοποίηση των υπαρχόντων χώρων πρασίνου.

−             Η τυχόν αναδιάταξη του επιβατικού σιδηροδρομικού σταθμού της πόλης, που παραμένει στην υφιστάμενη θέση του, και η χωροθέτηση του εμπορευματικού σταθμού στη νέα του θέση στην περιοχή Μαυροδενδρίου Κοζάνης, που θα αποτελέσει αντικείμενο ειδικότερης συμφωνίας μεταξύ ΟΣΕ  Α.Ε. και Δήμου Κοζάνης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου