Παρασκευή 11 Μαΐου 2012

Τι συμβαίνει αν δεν προκύψει κυβέρνηση από τις τρεις διερευνητικές εντολές

Καθοριστική αναμένεται να είναι η σημερινή μέρα σχετικά με τις πολιτικές εξελίξεις στη χώρα μας και ιδιαίτερα με το αν θα οδηγηθούμε εκ νέου σε εκλογές, κάτι το οποίο θεωρείται και το πλέον πιθανό.

Από τις συναντήσεις που θα έχει ο επικεφαλής του ΣΥΡΙΖΑ Αλ. Τσίπρας με τον πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας Αντ. Σαμαρά και ιδιαίτερα με τον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ Ευ. Βενιζέλο, θα κριθεί εν πολλοίς το αν θα σχηματιστεί κυβέρνηση συνεργασίας ή όχι. Σε περίπτωση που οι εκτιμήσεις επαληθευτούν και δεν προκύψει κάποια κυβέρνηση συνεργασίας, τότε οι εκλογές μπορεί να προκηρυχθούν ακόμη και στις αρχές της επόμενης εβδομάδας και πιθανότατα για τις 10 ή τις 17 Ιουνίου.

Το Σύνταγμα προβλέπει ότι σε περίπτωση που ούτε ο αρχηγός του τρίτου κόμματος σε κοινοβουλευτική δύναμη -στη συγκεκριμένη περίπτωση του ΠΑΣΟΚ- δεν καταφέρει να σχηματίσει κυβέρνηση συνεργασίας και επιστρέψει τη διερευνητική εντολή στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τότε ο Πρόεδρος πρέπει να καλέσει όλους τους αρχηγούς των κοινοβουλευτικών κομμάτων. Σημειώνεται ότι πληροφορίες θέλουν τον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ Ευ. Βενιζέλο να σκέφτεται να μην πάρει διερευνητική εντολή από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και να του ζητήσει να προχωρήσει άμεσα στη σύγκληση του συμβουλίου των πολιτικών αρχηγών.

Αν και από το συμβούλιο των πολιτικών αρχηγών επιβεβαιωθεί η αδυναμία σχηματισμού κυβέρνησης που να έχει την εμπιστοσύνη της Βουλής, τότε επιδιώκεται ο σχηματισμός κυβέρνησης από όλα τα κόμματα της Βουλής για τη διενέργεια εκλογών.
Η διαδικασία αυτή δεν προβλέπεται ρητώς πόσο διαρκεί, όμως συνταγματολόγοι λένε ότι η διαβούλευση αυτή μπορεί να διαρκέσει «εύλογο χρόνο» τον οποίο προσδιορίζουν ως δύο ημέρες το πολύ.

Σε περίπτωση νέας αποτυχίας αναθέτει στον πρόεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας ή του Αρείου Πάγου ή του Ελεγκτικού Συνεδρίου τον σχηματισμό (υπηρεσιακής) κυβέρνησης, όσο το δυνατόν ευρύτερης αποδοχής για να διενεργήσει εκλογές και διαλύει τη Βουλή.

Ανεξάρτητα από τη δυνατότητα σχηματισμού κυβέρνησης, στις 17 Μαΐου θα πρέπει να συγκληθεί η Βουλή που προέκυψε από τις εκλογές της 6ης Μαΐου, όπως ορίζει το Προεδρικό Διάταγμα για «τη διάλυση της Βουλής, την προκήρυξη εκλογών και τη σύγκληση της νέας Βουλής» που υπογράφηκε από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κάρολο Παπούλια και θυροκολλήθηκε στις 11 Απριλίου 2012.

Συνταγματολόγοι αναφέρουν ότι η ημερομηνία αυτή μπορεί να έρθει πιο νωρίς αν ο Κάρολος Παπούλιας εκδώσει νέο Προεδρικό Διάταγμα που να ορίζει σύγκληση της Βουλής π.χ. 2, 3 ή 4 ημέρες νωρίτερα – πάντα όμως όχι εις βάρος των προθεσμιών των εντολών. Έχει διατυπωθεί πάντως και η άποψη ότι μπορεί να προκηρυχθούν εκλογές και χωρίς σύγκληση της Βουλής και ορκωμοσία των νέων μελών της.

Εκλογές με λίστα
Μιλώντας στον REAL FM ως νομικός, ο επι μακρόν κοινοβουλευτικός και πρώην πρόεδρος του ΣΥΝ Νίκος Κωνσταντόπουλος, υπογράμμισε ότι «η νέα Βουλή πρέπει να συγκροτηθεί σε σώμα μετά την ολοκλήρωση της καταμέτρησης των ψήφων. Η Βουλή έχει εκλεγεί έχει προκύψει η σύνθεση της νέας Βουλής, η Βουλή εξελέγη για να υπάρξει ως σώμα και η συγκρότηση της Βουλής έχει σχέση με πολλές άλλες συνταγματικές προθεσμίες αλλά και κοινοβουλευτικές λειτουργίες. Είναι λοιπόν αδιανόητο να υιοθετηθεί μια συνταγματολογική ερμηνεία η οποία λέει ότι δεν θα συγκροτηθεί η Βουλή αν δεν προκύψει η δυνατότητα συγκρότησης κυβέρνησης με απόλυτη πλειοψηφία, με τη δεδηλωμένη δηλαδή της εμπιστοσύνης της Βουλής..

Αυτό δεν μπορεί να γίνει. Οι βουλευτές πρέπει να κληθούν να ορκιστούν, να συγκροτηθεί σε σώμα η Βουλή, να εκλέξει τον πρόεδρό της και από εκεί και πέρα όλες οι διαδικασίες έχουν κατάληξη τη Βουλή. Άλλωστε το άρθρο 37 ρητά ορίζει ότι, εάν αποτύχουν όλες οι διερευνητικές προσπάθειες, ακόμα και η κοινή σύσκεψη υπό τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, για την εξεύρεση κυβερνητικής λύσης, τότε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας αναθέτει σε έναν εκ των προέδρων των ανωτάτων δικαστηρίων τον σχηματισμό εκλογικής κυβέρνησης και διαλύει τη Βουλή. Η Βουλή λοιπόν πρέπει να συγκροτηθεί και αυτή η συγκροτημένη Βουλή θα διαλυθεί αν προκηρυχθούν εκλογές με υπηρεσιακή εκλογικού σκοπού κυβέρνηση.

Τέτοιες ερμηνείες που πολλές φορές επινοούνται έτσι για να γίνεται κουβέντα συνταγματολογική,  έχουν κοστίσει στον τόπο και έχουν οδηγήσει πολλές φορές σε παρασυνταγματικές ερμηνείες όχι καλές. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δεν μπορεί να διαλύσει μη συγκροτηθείσα Βουλή».

Ερωτηθείς δεν εάν η συγκρότηση της νέας Βουλής οδηγεί σε παραγραφή των ποινικών αδικημάτων και ευθυνών για το Μνημόνιο, είπε κατηγορηματικά «όχι».

Με βάση την εκλογική νομοθεσία, αν γίνουν βουλευτικές εκλογές μέσα σε διάστημα μικρότερο των 18 μηνών από τις προηγούμενες, δεν απαιτείται σταυρός προτίμησης για τους υποψήφιους βουλευτές.

Αλλαγές στις έδρες

Το Σύνταγμα ορίζει ότι αν διεξαχθούν εκλογές μετά τον Μάιο, τότε πρέπει να διενεργηθούν με βάση την τελευταία απογραφή, δηλαδή εκείνη που έγινε μόλις ένα χρόνο πριν (Μάιος 2011), τα
αποτελέσματα της οποίας πρέπει να έχουν δημοσιευθεί μέχρι τα τέλη Μαΐου.

Ακόμα όμως και αν δεν δημοσιευθούν, το Σύνταγμα προβλέπει ρητά ότι μετά την πάροδο ενός έτους από την τελευταία ημέρα διεξαγωγής της απογραφής (24 Μαΐου 2011) τα αποτελέσματα
θεωρούνται δημοσιευμένα. Σε αντίθετη περίπτωση, δηλαδή αν δεν υπάρχουν επεξεργασμένα, έτοιμα προς δημοσίευση, υπάρχει ζήτημα παράβασης καθήκοντος για την αρμόδια Αρχή που διενήργησε την απογραφή του πληθυσμού.

Έτσι, ανοίγουν θέματα προσφυγών μετά τις νέες εκλογές στο Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο (ΑΕΔ) που θα δικαιώσει όσους επιλαχόντες βουλευτές προσφύγουν, αλλάζοντας έτσι το «χρώμα» τουλάχιστον 10 εδρών. Και αυτό καθώς, όπως εκτιμάται, τα αποτελέσματα της τελευταίας απογραφής θα οδηγήσουν σε ανακατανομή των εδρών που αντιστοιχούν στις εκλογικές περιφέρειες, εφόσον υπάρχουν μεγάλες αλλαγές στον πληθυσμό και την κατανομή του.


eklogika

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου