Δευτέρα 24 Δεκεμβρίου 2012

Χωρίς περιττά έξοδα αλλά με φαντασία τα Ελληνικά Χριστούγεννα


Χωρίς περιττά έξοδα αλλά με μεγάλα αποθέματα φαντασίας θα γιορτάσει, λόγω της κρίσης, τα Χριστούγεννα η πλειονότητα των Ελλήνων, με την ύφεση να ανατρέπει εορταστικές παραδόσεις ετών. Οι φετινές γιορτές θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν του… ρεφενέ.

Τα άδεια πορτοφόλια, η αβεβαιότητα που γεννά η κρίση και ο φόβος της ανεργίας έχουν απομακρύνει τους Ελληνες από τις υπερβολές και τη λάμψη που επέβαλλε το εορταστικό κλίμα των ημερών, ωθώντας τους να αναζητήσουν φτηνότερες λύσεις για το γιορτινό τραπέζι ή τον στολισμό του σπιτιού τους, να προτιμούν την παρέα των φίλων και της οικογένειάς τους, και να ψάχνουν εναλλακτικούς τρόπους, αντί για ακριβά δώρα, προκειμένου να δείξουν έμπρακτα την αγάπη τους. Iδού πώς άλλαξαν οι γιορτινές συνήθειες των Ελλήνων και παράλληλα προτείνει οικονομικούς τρόπους για να περάσει κάποιος όμορφα Χριστούγεννα χωρίς απαραίτητα να ξοδευτεί.

Οι... υπερπαραγωγές, όπως και τα λαμπάκια στα μπαλκόνια, έσβησαν

Πάνε οι καιροί που μια οικογένεια ξόδευε μισό μισθό για να φωταγωγήσει το μπαλκόνι του σπιτιού της και να μπει… στο μάτι του γείτονα. Οπως διαβεβαιώνουν οι ιδιοκτήτες καταστημάτων με ηλεκτρικά και εποχικά είδη, για πολλούς Ελληνες φέτος τα λαμπιόνια έσβησαν μαζί με τη γιορτινή τους διάθεση.

«Ο κόσμος δεν στολίζει, γιατί σκέφτεται το κόστος. Προτιμά να βολευτεί με αυτά που έχει και σε αρκετές περιπτώσεις επιλέγει να αντικαταστήσει τα καμένα λαμπάκια με καινούργια» λέει στην «Espresso» ο Δαμιανός Λαζαρίδης, ο οποίος είναι ιδιοκτήτης με εποχιακά είδη στη Θεσσαλονίκη. Οπως τονίζει στη συνέχεια, φέτος λόγω της κρίσης οι πωλήσεις έπεσαν κατά 40%. «Αυτό που γινόταν, για παράδειγμα, πριν από τρία χρόνια δεν γίνεται τώρα. Επίσης τα ακριβά λαμπιόνια, που στοιχίζουν 50 ευρώ, είναι [Φέτος είναι απίθανο να δείτε στολισμό σπιτιού σαν αυτόν της φωτογραφίας.] ι πια ξεπερασμένα. Ο κόσμος προτιμά τις φτηνές λύσεις» καταλήγει ο κ. Λαζαρίδης, ενώ με την άποψή του συμφωνεί και ο Τάσος Φουντάς, ο οποίος εργάζεται ως υπάλληλος σε επιχείρηση με εποχικά είδη στην Αθήνα: «Οι καταναλωτές είναι πολύ μαζεμένοι και δεν ξοδεύουν εύκολα. Φέτος ό,τι πουλήσαμε το πουλήσαμε μέσα σε δύο βδομάδες, ενώ άλλες χρονιές η κίνηση διαρκούσε περισσότερο».

Πάντως, όποιος επιμένει να θέλει να στολίσει το μπαλκόνι του και παράλληλα να εξασφαλίσει ότι ο επόμενος λογαριασμός της ΔΕΗ δεν θα είναι ακόμα πιο… φουσκωμένος, μπορεί: «Υπάρχουν και τα λαμπάκια τύπου LED, τα οποία κοστίζουν 10 ευρώ περισσότερο, όμως έχουν μικρότερη κατανάλωση και δεν καίγονται εύκολα, με αποτέλεσμα να μη χρειάζεται η αντικατάστασή τους κάθε τόσο».

Κάρτες των 5 ευρώ αντικαθιστούν τα γνωστά δωράκια

Ανάμεσα στα πράγματα για τα οποία φημίζονται οι Ελληνες είναι και η έμφυτη τάση που έχουν να προσφέρουν, είτε με πράξεις είτε με την αγορά δώρων προς τα αγαπημένα τους πρόσωπα. Τα τελευταία χρόνια πάντως αυτό φαίνεται να έχει αλλάξει, καθώς όλο και περισσότεροι είτε αποφεύγουν να ψωνίσουν δώρα, γιατί δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα, είτε επιλέγουν να αγοράσουν τα απολύτως απαραίτητα, μόνο για τους στενούς συγγενείς, είτε στρέφονται στις φτηνότερες λύσεις και απορρίπτουν το ακριβό.

Οπως σημειώνει χαρακτηριστικά ιδιοκτήτης καταστήματος με εποχικά είδη, πολύ δύσκολα πλέον κάποιος δίνει πάνω από 10 ευρώ για να ψωνίσει δώρο: «Μόνο αν υπάρχουν παιδιά στην οικογένεια θα σκεφτεί να αγοράσει κάτι. Για τους παππούδες πάλι, ούτε λόγος. Τα δώρα στα εγγόνια κόπηκαν μαζί με τις συντάξεις!»

Αλλη, δημοφιλής και συνάμα οικονομική πρόταση είναι οι δωροκάρτες, τις οποίες μπορεί οποιοσδήποτε να προμηθευτεί μέσω κάποιων καταστημάτων ή από μεγάλ [«Φρέσκια» λύση οι δωροκάρτες, τις οποίες μπορείτε να βρείτε σε πολλά καταστήματα.] ες αλυσίδες με είδη ένδυσης, υπόδησης κ.ο.κ. Το επιθυμητό ποσό, το οποίο σε κάποιες εταιρείες ξεκινά από 5 ευρώ και μπορεί να φτάσει ακόμη και τα 500 ευρώ, πιστώνεται στην κάρτα. Στη συνέχεια η δωροκάρτα φτάνει στον παραλήπτη, ο οποίος την εξαργυρώνει όπως και όποτε επιθυμεί. Ο παραδοσιακός τρόπος αποστολής είναι μέσω εταιρείας ταχυμεταφορών, ωστόσο υπάρχουν και οι εικονικές δωροκάρτες, οι οποίες αποστέλλονται στην ηλεκτρονική διεύθυνση του παραλήπτη, συνοδευόμενες από όλες τις απαραίτητες οδηγίες σχετικά με τη χρήση και την εξαργύρωσή τους.

Κάνουν… θραύση οι διαδραστικές ευχετήριες e-cards

Για όσους θέλουν να προσφέρουν ένα πρωτότυπο δώρο στα αγαπημένα τους πρόσωπα και ταυτόχρονα να μην ξοδευτούν υπάρχουν οι ηλεκτρονικές κάρτες ευχών. Με ένα απλό πάτημα του κουμπιού οι λάτρεις της τεχνολογίας βρίσκουν την κάρτα των ονείρων τους κι έτσι λένε τις ευχές τους στα αγαπημένα τους πρόσωπα.

Τελευταία τάση στις ηλεκτρονικές ευχετήριες κάρτες είναι οι «διαδραστικές» κάρτες ευχών. Το πρώτο πράγμα που έχει να κάνει ο ενδιαφερόμενος είναι να προμηθευτεί την κάρτα και μόλις την παραλάβει, να προσθέσει ένα βίντεο ή φωτογραφίες που θέλει να ανακαλύψει ο αποδέκτης, συνοδευόμενα από ένα προσωπικό μήνυμα. Κάθε κάρτα έχει τυπωμένο ένα μοναδικό κωδικό, τον οποίο σκανάρει με το κινητό του ο παραλήπτης κι έτσι μπορεί να δει το δώρο του, το οποίο δεν είναι ορατό με γυμνό μάτι! «Το κόστος είναι μόλις 2,90 ευρώ χωρίς τα έξοδα αποστολής και μέχρι στιγμής ο κόσμος ανταποκρίνεται πολύ θετικά. Είναι ένα προσωπικό δώρο και αυτό είναι που το καθιστά μοναδικό» λέει στην «Espresso» η Νίκη Πανταζή, υπεύθυνη της εταιρείας ScanIT 4Experience που εμπορεύεται διαδραστικές κάρτες.

Τέλος, οι εταιρείες που τα προηγούμενα χρόνια έκαναν πλουσιοπάροχα δώραστους συνεργάτες και τους πελάτες τους πλέον έχουν στραφεί στη σαφώς πιο οικονομική λύση των ηλεκτρονικών ευχετήριων ευχών, οι οποίες κοστίζουν γύρω στα 50 ευρώ, ενώ με την προσθήκη του λογότυπου της εταιρείας και των ευχών η τιμή ανεβαίνει γύρω στα 80 ευρώ.


Λιγότερα χρήματα για το φετινό εορταστικό τραπέζι

Φτηνότερο κατά 4,64% θα είναι φέτος το χριστουγεννιάτικο τραπέζι, σύμφωνα με δειγματοληπτικό έλεγχο που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ) κατά την περίοδο από 14 έως 19 Δεκεμβρίου. Ειδικότερα, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, το χριστουγεννιάτικο οικογενειακό τραπέζι φέτος θα κοστίσει 151,56 ευρώ, έναντι 158,93 ευρώ που κόστιζε πέρυσι, την ίδια ακριβώς περίοδο, περιλαμβάνοντας τα ίδια ακριβώς προϊόντα.

Παράλληλα όμως, αν και θα περίμενε κανείς ότι η κατανάλωση θα σημείωνε αύξηση λόγω της πτώσης των τιμών στο κρέας, τα οπωροκηπευτικά και τα φρούτα, η εικόνα που παρουσιάζει φέτος ο εορταστικός τζίρος είναι απογοητευτική. Οπως τονίζει η ΕΣΕΕ, οι απώλειες στις πωλήσεις των εμπορικών καταστημάτων αναμένεται να προσεγγίσουν περίπου το 18% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, με εκτίμηση να συρρικνωθεί η συνολική απώλεια του εορταστικού τζίρου κατά 1,6 δισ. ευρώ και από 9,25 δισ. ευρώ που ήταν πέρσι να πέσει φέτος στα 7,6 δισ. ευρώ.

Οπως ήταν αναμενόμενο, η αδυναμία των περισσότερων Ελλήνων να ανταποκριθούν στα αυξημένα έξοδα των εορτών δεν έμεινε απαρατήρητη από τα ξένα μέσα ενημέρωσης. Ανταπόκριση του ιταλικού πρακτορείου ANSA από την Αθήνα τόνιζε πριν από λίγες μέρες ότι για τους περισσότερους Ελληνες αυτά θα είναι Χριστούγεννα του ρεφενέ, μια τουρκική λέξη που σημαίνει «ο καθένας τα δικά του». Αυτό σημαίνει ότι το τραπέζι των Χρ  ιστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς θα στρωθεί, όμως σε αρκετές περιπτώσεις ο καθένας θα πληρώσει το δικό του μερίδιο. Οι αισιόδοξοι πάντως βλέπουν και την άλλη όψη του νομίσματος, που είναι η ευκαιρία να βρεθούν στο ίδιο τραπέζι άνθρωποι που είχαν χάσει κάθε επαφή, αλλά και οι οικογένειες να ξαναθυμηθούν παλιές στιγμές, όταν όλοι περίμεναν γύρω από τη γαλοπούλα, με υψωμένα τα ποτήρια για να ευχηθούν.


Χωρίς πολλά στολίδια οι βιτρίνες στην αγορά

Σε εποχή λιτότητας, όπως παρατηρεί άλλος έμπορος, έχουν μπει και οι επιχειρήσεις, αφού ελάχιστες μπήκαν στη διαδικασία να στολίσουν φέτος βιτρίνες. «Καταστήματα και κομμωτήρια που έτρεχαν να προλάβουν τις χριστουγεννιάτικες τάσεις, φέτος ούτε που εμφανίστηκαν!» Οπως λένε έμποροι και ιδιοκτήτες καταστημάτων με εποχικά είδη, το ψαλίδισμα του προϋπολογισμού άλλη μία χρονιά έκανε πολλούς συμπολίτες μας να βλέπουν ως πολυτέλεια την αγορά χριστουγεννιάτικου δέντρου αλλά και των απαραίτητων στολιδιών που τη συνοδεύει. «Κάθε πέρσι και καλύτερα! Οι περισσότεροι βολεύτηκαν με τα στολίδια που είχαν και έκαναν απλώς κάποια “γεμίσματα”. Η δε αγορά του δέντρου ήταν φέτος πολύ πεσμένη» τονίζει στην «Espresso» ο Ιωάννης Βέρδης, ιδιοκτήτης καταστήματος με εποχικά είδη, που έκανε λόγο για μείωση των πωλήσεων της τάξης του 50%.

Espressonews

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου