Δευτέρα 1 Οκτωβρίου 2012

Xρυσάφι για τον ιδιώτη, οι κάθετοι άξονες της Εγνατίας

Πώς διαμορφώνεται η ημερήσια κίνηση στους κάθετους άξονες της Εγνατίας Οδού

Χρυσάφι θα δώσει το ελληνικό δημόσιο, στον ιδιώτη παραχωρησιούχο, που θα πάρει τη λειτουργία και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και των καθέτων αξόνων, αφού μόνο στα 100 χλμ. στον άξονα Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας οι ημερήσιοι κυκλοφοριακοί φόρτοι είναι όσοι και στα 670 χλμ. του οριζόντιου άξονα, από Ηγουμενίτσα μέχρι ελληνοτουρκικά σύνορα.


Είναι γνωστή η καθυστέρηση που υπήρξε στα προηγούμενα χρόνια, στην εκμετάλλευση του οδικού άξονα, ενώ και σήμερα τα έσοδα από τα διόδια που εισπράττονται από τους πέντε σταθμούς που έχουν προσωρινά τοποθετηθεί, ούτε που τα βλέπει καλά- καλά η Εγνατία Οδός Α.Ε., αφού πηγαίνουν κατευθείαν στην Τράπεζα Πειραιώς, για την κάλυψη του δανείου που είχε χορηγηθεί για να ολοκληρωθεί η κατασκευή του έργου.

Όπως έχει δημοσιεύσει η Voria.gr, από τις αρχές Αυγούστου (ΦΕΚ 2316Β/10.8.12), με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων παραχωρήθηκε στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων το δικαίωμα της Εγνατίας Οδού Α.Ε., στην λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου. Το δε ΤΑΙΠΕΔ, με τη σειρά του, θα παραχωρήσει σε ιδιώτη, το δικαίωμα αυτό, για περίοδο μέχρι 40 χρόνια.

Ένα όμως από τα ζητήματα που ενδιαφέρει, είναι το πως η σύμβαση που θα υπογραφεί - όταν επιλεγεί ο παραχωρησιούχος και όταν αυτή φθάσει να υπογραφεί - θα είναι επ’ ωφελεία του ελληνικού δημοσίου και, βεβαίως, των χρηστών του οδικού δικτύου.

Εάν δει λοιπόν κανείς τους κυκλοφοριακούς φόρτους, αντιλαμβάνεται πλήρως ότι στο συμφέρον του ιδιώτη, θα είναι να αξιοποιήσει τους κάθετους άξονες που αποτελούν και διαύλους μεταφοράς φορτίων σε Βαλκάνια και κεντρική Ευρώπη ( πανευρωπαϊκοί διάδρομοι μεταφορών).

Με τη μείωση της κίνησης που παρατηρείται την τελευταία διετία ( ετησίως της τάξης του 10%-15%), οι κυκλοφοριακοί φόρτοι στην Εγνατία Οδό, ανάλογα με το τμήμα, κυμαίνονται από τις 6.000 οχήματα την ημέρα, μέχρι 12.000 με 15.000. Η κίνηση, καταγράφει την παραπάνω ποσοστιαία κάμψη παρότι τα διόδια, συγκρινόμενα επί παραδείγματι με τον ΠΑΘΕ, είναι κυριολεκτικώς φτηνά, αφού είναι μόλις 2 ευρώ ανά σταθμό. Παρότι δε από 1ης Οκτωβρίου αυξάνονται τα διόδια στα 2,40 ευρώ, κάποιος θα μπορεί να κινηθεί σε όλο το μήκος του οριζόντιου άξονα με μόλις 12 ευρώ, όταν σήμερα δαπανά 10 ευρώ, δηλαδή με λιγότερο από τα μισά χρήματα που δαπανά για τη μικρότερη απόσταση στο τμήμα Θεσσαλονίκη – Αθήνα του ΠΑΘΕ.

Ο παραχωρησιούχος λοιπόν, είναι πλέον βέβαιο ότι θα αξιοποιήσει τους κάθετους άξονες, στους οποίους με βάση εκτιμήσεις της Ε.Ο.Α.Ε., οι κυκλοφοριακοί φόρτοι θα μπορούν να φέρουν σημαντικότατα έσοδα.
Η κίνηση στους κάθετους άξονες
Έτσι στον κάθετο που οδηγεί στα ελληνο-βουλγαρικά σύνορα, στο Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, η ημερήσια κίνηση υπολογίζεται: Στο τμήμα Δερβένι- Σέρρες στα 10.000-12.000 οχήματα. Στο τμήμα Σέρρες –Σιδηρόκαστρο (Πετρίτσι) στις 9.000-10.000 και στο Πετρίτσι – Προμαχώνας σε 5.000 – 6.000 οχήματα. Οι διαφοροποιήσεις από τμήμα σε τμήμα έχουν να κάνουν με τη χρήση των καθέτων και  για εσωτερικές μετακινήσεις.

Ο άλλος άξονας που αναμένεται να αποτελέσει πηγή γενναίων εσόδων, είναι ο Χαλάστρα- Εύζωνοι, στον οποίο σήμερα, αν και λειτουργεί σε μονό κλάδο, οι κυκλοφοριακοί φόρτοι φθάνουν, σύμφωνα με υπολογισμούς έως και τις 10.000. Εάν δημοπρατηθεί και εκτελεστεί το έργο της αναβάθμισης του άξονα που οδηγεί στη ΠΓΔΜ, αναμένεται να προσελκυσθούν μεγαλύτεροι φόρτοι. Σήμερα, στο τμήμα Χαλάστρα – Άγιος Αθανάσιος η κίνηση εκτιμάται στις 2.000-3.000 οχήματα και, στο Άγ. Αθανάσιος – Εύζωνοι, στις 6.000- 8.000 οχήματα.

Μεγάλους κυκλοφοριακούς φόρτους σηκώνουν και τα κατασκευασμένα 51 χλμ., από τα συνολικά 70 χλμ. του κάθετου Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή, που συνδέει την Ελλάδα με τη νότια Αλβανία.  Οι εκτιμήσεις δίνουν 4.000-5.000 οχήματα ημερήσια, στο τμήμα Σιάτιστα- Καστοριά και περί τις 2.000 – 3.000 οχήματα στο τμήμα Καστοριά – Κορομηλιά. Το υπόλοιπο του καθέτου, μέχρι την Κρυσταλλοπηγή είναι υπό κατασκευή και αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2015.

Με τις παραπάνω εκτιμήσεις λοιπόν, μπορεί κανείς να εικάσει ότι η αξία των καθέτων, για τον παραχωρησιούχο, είναι τουλάχιστον ίση ή και μεγαλύτερη, αυτής του μεγάλου οριζόντιου άξονα, ενώ δεν αναφερθήκαμε καθόλου, στους κάθετους στο ανατολικό σκέλος της Εγνατίας, όπως στο Αρδάνιο- Ορμένιο – ελληνοβουλγαρικό σύνορα καθώς δεν αναγράφονται στο σχετικό ΦΕΚ της παραχώρησης.

Οι εκτιμήσεις  θέλουν τον παραχωρησιούχο θα επιλέγει ηλεκτρονικά διόδια, όπου η χρέωση είναι ανάλογη με τα χιλιόμετρα που διανύονται, αφού ούτως ή άλλως, εντός του 2013, στην Εγνατία Οδό θα λειτουργεί σύστημα ηλεκτρονικών διοδίων οπότε και θα εγκαταλειφθεί το προσωρινό, συμβατικό.


voria

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου